Week 4 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Lars van Heijningen

11 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Op naar de volgende stageweek! Mijn tijdsbesef is wel een beetje weg. Ik heb het gevoel dat we hier al wel een tijdje zitten, maar dit is pas de 2e volledige stageweek!

Als het goed is zouden we deze week iets meer kunnen gaan doen, en op maandag begon dit redelijk goed! In de eerste pauze werd er door de principal een oproep gedaan over de intercom: “alle leerders dat mee wil werk in ’n wetenschapsclub 1e pause kamer 32” we hadden hier niet zo’n grote opkomst verwacht aangezien dit met het volleybalteam ook niet het geval was, maar toen we bij het lokaal aankwamen zat deze bomvol met 42 leerlingen die mee wilden doen! We hebben de leerlingen een beetje uitgelegd wat het idee is en hebben gezegd dat we een dag in de week willen gaan prikken. Naast dit goede nieuws hebben we ook gehoord dat we dinsdagochtend een bak met materialen zouden krijgen die we nodig hebben om de eerste experimentjes te doen en te filmen! Al met al: een prima eerste dag!

Op dinsdag werd dit goede gevoel helaas wat minder. Het was weer eens zo´n dagje waarin de Zuid-Afrikaanse cultuur goed naar boven kwam. De materialen waren er nog niet waardoor we niet konden experimenteren en de afspraak om bijeen te komen en ideeën over de science club te bespreken (waar we ruim 1,5 uur op hebben gewacht) ging niet door omdat de docenten toch nog een bespreking hadden. We hebben dus het grootste deel van de dag weer in de docentenkamer gezeten en weinig gedaan. Wel hebben we vandaag een kijkje kunnen nemen in de ruimtes waar alle spullen liggen die we nodig zouden kunnen hebben voor andere experimenten. Dit was echter ook niet heel veel soeps.. Veel materialen en chemicaliën zijn wel aanwezig maar worden bijna nooit gebruikt waardoor er lagen stof op zit en op een slechte manier bewaard worden. Als we experimenten willen gaan doen wordt dat ook veel schoonmaken en improviseren als de materialen die we nodig hebben er niet zijn. Helaas zitten dit soort dagen er dus ook nog tussen maar goed, hopen dat woensdag weer beter wordt. En dat werd het gelukkig!

We hebben de materialen opgehaald zodat we konden beginnen met de proefjes! Helaas bleek dat nog niet alles erin zat.. We zijn zelf maar even naar de winkel gereden om wat suiker op te halen zodat we alvast 2 van de 3 proefjes konden doen. We zijn het lab in geweest en hebben zetmeel en vetten aangetoond. Ondanks het feit dat we niet alle materialen hadden die nodig waren zijn de proefjes wel gelukt en staan ze nog mooi op film ook! Om het laatste proefje te doen hebben we nog een speciale oplossing nodig maar hopelijk krijgen we die snel. We kunnen nu gelukkig al wel bezig met het monteren van de video’s die we al hebben!
Die middag stond natuurlijk ook de volleybaltraining weer op het programma! Het valt ons op dat de leerlingen in 1 week al erg veel vooruitgang maken! Natuurlijk lijkt het nog niet echt op echt volleybal, maar in vergelijking met vorige week gaat het al een stuk beter en worden er af en toe al een paar kleine rally’s gespeeld! Ik ben dus erg benieuwd hoe het volgende week weer gaat!

Donderdag hebben we ook het laatste proefje kunnen doen! We hadden namelijk nog 1 oplossing nodig. Hier hebben we geprobeerd om glucose aan te tonen. Helaas is dit niet gelukt omdat we niet de officiële materialen hadden. Dit is dus nog iets om volgende week opnieuw te proberen! Voor de andere 2 filmpjes hoeven we nu alleen nog maar de tekst in te spreken en te monteren. Ik ben heel benieuwd wat de docenten er dan van vinden!
Ook hebben we vandaag te horen gekregen dat we andere opdrachten moeten gaan doen dan dat we dachten. We hebben dus een nieuw boekje met opdrachten gekregen en we hebben gehoord dat we meer les moeten geven! Volgende week moeten we dus even overleggen met verschillende docenten op school over waar we wel lessen kunnen geven. De lessen ´lewenwetenskappe´ zijn namelijk van een heel hoog niveau en lijken tot nu toe heel vol gepland, maar wie weet kunnen we bij een ander vak wat lessen geven!
Donderdagavond ben ik ook voor de eerste keer naar de sportschool gegaan. Even lekker uitleven op de apparaten daar. Het lijkt heel erg op de sportscholen in Nederland alleen is het wat groter en uitgebreider.

Vrijdagochtend zijn we naar Kaapstad toegereden. Het was namelijk eindelijk tijd om ons in te schrijven bij de universiteit! Om 12:30 zijn we daar aangekomen en werden de paspoorten gekopieerd. Hierna moesten we 1 voor 1 bij de balie komen om onze gegevens te checken. Dit duurde echter wel erg lang.. Toen iedereen bijna geweest was bleek dat we ook nog naar een ander loket moesten om ons officieel in te schrijven. In het kort: we hebben van 12:30 tot 14:30 gewacht om alleen maar onze paspoorten te laten kopiëren en een handtekening te zetten. Hierna zijn we nog even naar de stad geweest (we waren er nu toch bijna). We zijn hier naar een plek geweest waar ik 1,5 jaar geleden op vakantie ook geweest ben: Signal hill. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de hele stad en de tafelberg (waar ik ook zeker nog een keer op wil klimmen)!

Zaterdag zijn we eerst naar een cheeta outrange geweest. Hier verzorgen ze cheeta’s die niet in het wild konden leven. Ook kon je hier in het hok bij een cheeta en dat heb ik dan ook zeker gedaan. Als je zo’n beest aait en dit hierna op de foto’s bekijkt lijken het van die lieve beesten maar ik hoop toch niet om in het wild alleen oog in oog met dit dier te staan. Hierna zijn we naar de mall geweest om even boodschappen te doen en andere spullen in te slaan! Hier hebben we ook even heerlijk gegeten.

En de laatste dag van de week alweer: vandaag heb ik lekker weinig gedaan! Even een lekker dagje voor mezelf om me weer voor te bereiden op een nieuwe stageweek volgende week! Ik ben benieuwd wat er komende week weer wel (en ook wat niet) gaat lukken, maar we gaan er weer het allerbeste van maken en dat kunnen jullie volgende week weer lezen!

Zoals altijd: voor vragen of als je extra informatie wil: appen of reageren hieronder kan altijd!
Tot volgende week!

• 12 Maart 2018 - 02:45

Cock:

Vond het weer leuk om te lezen , Lars.
    Geen vragen , cucces volgende week

• 12 Maart 2018 - 02:47

Cock:

Taalfoutje ,, succes he

• 12 Maart 2018 - 10:53

Kees-Jan:

Hoi,
    Leuk om te lezen hoe het op je school toegaat. Heb je het over het algemeen wel naar je zin? Ook met de anderen ter plaatse?
    Succes deze week!
    Kees-Jan

• 12 Maart 2018 - 11:35

Coen:

Mooi bericht Lars! Veel succes en plezier. Het gaat vast lukken met de lessen op school.