Week 11 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu Week 11 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu

Week 11

Door: Lars van Heijningen

30 April 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

En er zit alweer een week op! Af en toe gaat de tijd toch heel snel! Zeker als je een week hebt waar veel in gebeurt en dat was deze week ook wel het geval..

Maandag was nog een dag als vele andere: ’s ochtends naar stage toe en in de docentenkamer bezig met opdrachten voor school. In de grote pauze is het volleybalnet weer opgezet en kwamen er wel weer een aantal kinderen met ons meespelen. Ik hoop wel dat we de trainingen binnenkort daadwerkelijk weer eens voort kunnen zetten want tot nu toe was er iedere week wel iets aan de hand waardoor het niet door kon gaan..
In de 2e pauze hebben we de leerlingen voor de wetenschapsclub weer bij elkaar gezet want we geven niet op en blijven dit gewoon lekker proberen tot het een keer WEL lukt! We hebben nu ook hulp van nog een andere docent en deze docent is wel een stuk meer betrokken. Het lijkt erop alsof hij het leuker vind om hier met ons aan te werken dan de docent die er tot nu toe mee bezig was.. Na een tijdje bleek ook dat deze docent een goede vriend is van de buurman dus dat schept ook meteen een wat leukere band! In de pauze waren er een stuk of 8 leerlingen aanwezig en we vertelden ze dat we die middag een begin wilden maken aan een zonneklok. Op de vraag of ze allemaal beschikbaar waren en konden komen die middag was het antwoord gelukkig ja!
Toen we na school naar het afgesproken lokaal gingen (je raad het inmiddels al…) waren er maar 2 leerlingen… We hebben het hele verhaal ook even aan die nieuwe docent voorgelegd en die was eigenlijk meteen best geïrriteerd op de leerlingen en vertelde ons dat hij vond dat we best even boos konden worden op de leerlingen omdat zij eigenlijk gewoon onze tijd aan het verdoen waren. Het plan is dan ook om de leerlingen dinsdag in de 1e pauze bijeen te roepen om dit even duidelijk te maken en nu wel goede afspraken te maken.

Die dinsdag waren er gelukkig in de eerste pauze wel weer redelijk wat leerlingen aanwezig en het leek erop dat ze best een beetje schrokken van de manier hoe wij ze aanspraken, maar ook leek het alsof ze hierdoor wel begrepen wat er aan de hand was. In overleg met de leerlingen is naar voren gekomen dat we de wetenschapsclub vanaf nu niet na school, maar in de grote pauzes voortzetten. Het idee was dan ook om woensdag direct in de grote pauze weer bij elkaar te komen om de ideeën met elkaar te bespreken. Hiermee leek woensdag een drukke dag te worden met lesgeven, wetenschapsclub en volleybaltraining maar niets is minder waar..

Toen we woensdagochtend opstonden om naar stage te gaan kregen we een appje van Paddy met de tekst: “Boys and girls stay home. People are striking.” Er werd dus gestaakt. Achteraf bleek het een landelijke staking te zijn van boeren die een hoger salaris willen. De grote wegen waren afgezet en volgens Paddy moesten we dus allemaal thuisblijven. Zo gezegd zo gedaan: Geen wetenschapsclub, volleybaltraining of lessen dus maar een dagje rustig thuis zitten en daar dan maar wat voor school doen!
’s Avonds (toen het staken gelukkig weer redelijk over was) zijn we wel nog met z’n allen uit eten geweest. We zaten bij een gezellig restaurantje en vlak voor we weggingen bleek dat de eigenaren een hondje hadden die even kwam gluren. Een aantal meiden wilden natuurlijk direct met het beest spelen, aaien etc. Dit leek de hond heel leuk te vinden tot Marijn in haar lip werd gebeten door de hond. Gelukkig geen diepe wond, maar hier in Zuid-Afrika weet je natuurlijk nooit zeker welke ziektes er kunnen worden overgedragen. Gelukkig was de eigenaar erg behulpzaam en liet hij direct een boekje zien waarin stond dat de hond alle benodigde vaccinaties heeft gehad en ook Marijn zelf heeft ze allemaal gehad. Wel donderdagmorgen nog even langs de kliniek voor de zekerheid, maar het leek erop alsof er niets aan de hand was.

Doordat het bezoekje aan de kliniek op het programma stond (wat achteraf gelukkig niet nodig bleek) ben ik die donderdag wat later naar stage geweest. Toen we daar aankwamen kregen we te horen dat de school op woensdag ook maar een halfuurtje open is geweest omdat er bijna geen docenten en studenten aanwezig waren. Niks gemist dus! De les die we normaal gesproken op woensdag zouden geven konden we nu nog wel geven dus we hebben ons nog wel even nuttig kunnen maken. Tot nu toe lijkt het erop dat de leerlingen onze uitleg best goed begrijpen! Ze stellen vragen en luisteren ook prima!
Ook was het vandaag “africa day” dus in plaats van de normale schooluniformen liepen er nu een heel aantal leerlingen rond in traditionele mooie kleding! Erg leuk om te zien!

Vrijdag was voor ons een lekker rustig dagje, niet veel gedaan en vooral weer lekker bijkomen van de stageweek.
Zaterdagavond hebben een kleine braai georganiseerd en dus heerlijk gegeten! Wel weer vroeg naar bed want we moesten er zondag weer erg vroeg uit! Om 10:00 uur werd van ons verwacht dat we bij Paddy waren om vanuit daar op weg te gaan naar het “Elgin cool wine & country food festival”. Dit is een soort festival in en om Grabouw waarbij een heel aantal wijnboerderijen de deuren opent en je daar dus naartoe kunt om allemaal verschillende soorten wijn te proeven! Het was een heel gezellige dag met lekkere drankjes, leuke muziek (want overal stonden mensen of bandjes op te treden), lekker eten (want elke farm had zijn eigen speciale gerechtjes) en mooie uitzichten! Van grote huizen met zwembad en al tot boerderijen met fantastische uitzichten! Aan het eind van de dag zijn we met zn allen weer naar Paddy gegaan en hebben we de dag afgesloten met (hoe kan het ook anders) een braai. Als ik thuis kom weet ik in ieder geval zeker dat ik 1 ding goed kan en dat is barbecueën!

Al met al: een drukke, chaotische maar ook zeker leuke week! Volgend weekend staat er weer iets erg gaafs op het programma maar dat kunnen jullie volgende week allemaal weer lezen!

• 30 April 2018 - 23:34

Cock:

Leuk weer, Lars, klinkt positiever, tenminste,
    Lieve groetjes ,

• 30 April 2018 - 23:44

Willy:

Leuk om te lezen dat je naar je zin hebt
    En dat je steeds leuke dingen onderneemt
    Gr