Week 13 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu Week 13 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu

Week 13

Door: Lars van Heijningen

15 Mei 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Zo.. dat was me het weekje (en vooral weekend) weer wel!

Maandag en dinsdag waren zoals de laatste weken we vaker voorkomt niet heel bijzonder. Ik heb weer wat schoolopdrachten kunnen afmaken en we hebben even met de benodigde docent over de wetenschapsclub gesproken.
In de vorige blog heb ik beschreven dat we planen hadden gemaakt voor een zonnewijzer, maar de directeur heeft nu tegen die docent gezegd dat hij het professioneler wil en dus niet met de materialen die wij bedacht hadden. De vraag is nu nog even of wij hem zelf nog mogen maken van de directeur want anders moeten we gewoon een bedrijf inhuren om er een te plaatsen… laten we hopen dat we toch nog verder kunnen met dit project.
Dinsdag hebben we vooral weer besteed aan het voorbereiden van de les van woensdag. Deze ging over bevruchting en zwangerschap.
Net als vorige week ging deze les ook weer prima! Ik merk dat deze klas nu wel aan ons gewend zijn wat toch een rustigere en prettigere sfeer geeft in de klas.

Woensdagmiddag was het weer eens tijd om de volleybaltraining te verzorgen. Het regende niet en er werd ook geen regen voorspeld, dus wij gingen met volle moed richting het sportveld.
Hier aangekomen zagen we helaas nog niemand staan… “iedereen zal het wel weer vergeten zijn” of “zonder wedstrijdjes verliezen de leerlingen gewoon de interesse” was wat we dachten.
Gelukkig kwamen er na 5 minuten 2 van onze meest trouwe spelers aangelopen! Met 2 leerlingen wordt het nog lastig om een training te geven maar gelukkig boden zij aan om een paar andere leerlingen te zoeken terwijl wij het veld zouden opzetten! Toen het veld bijna stond kwamen ze weer terug en hadden ze inderdaad nog 3 anderen meegenomen! Met 5 leerlingen heb je natuurlijk nog steeds geen volledig team, maar wel genoeg om een training te geven. Na 8 weken hebben we dus eindelijk weer een training kunnen geven! Volgende week hebben we een meeting met de sportondersteuner van school. Hij heeft aangegeven dat hij al een paar scholen zou contacteren met de vraag of zij een volleybalteam en een (het liefst indoor) veld hebben zodat we een keer een wedstrijd kunnen spelen tegen een andere school. Ons team is eigenlijk nog lang niet goed genoeg om een echte wedstrijd te kunnen spelen, maar we merken wel dat ze dit gewoon graag een keer willen doen dus om de huidige spelers te laten blijven en wellicht zelfs nieuwe leerlingen aan te trekken willen we een wedstrijdje spelen.

Donderdag was hemelvaart waardoor wij ook een dagje vrij waren. We zijn rond het middaguur naar Somerset west gereden omdat we daar een afspraak gemaakt hadden met Karin. Hier hebben we even bijgepraat over allerlei verschillende zaken. Hoe het op school gaat, hoe het staat met de opdrachten voor de school maar ook over welke leuke dingen we allemaal al hebben gedaan.
Hierna hebben we nog even boodschappen en wat andere kleine dingen gehaald waarna we weer terug naar huis zijn gereden.

Het stond al een tijd op de planning en vrijdag was het dan eindelijk zover: het mannenweekend. We zijn met alle jongens van ons project in Zuid-Afrika (alle 6) naar Kaapstad gegaan. We hadden hier een appartement gehuurd (met zwembad, braai etc.) en er stonden een paar leuke activiteiten op de planning.
Vrijdagmiddag/avond zijn we eerst naar een indoor kartbaan geweest om een paar rondes lekker tegen elkaar te racen. Hierna zijn we naar waterfront gereden om lekker wat te eten.
’s Avonds hebben we met z’n allen wat drankjes gedaan en lekker de muziek aan en wat spellen gespeeld in het appartement.

Zaterdag zijn we naar het Greenpoint stadion geweest om de wedstrijd: Ajax cape town – Kaizer chiefs te kijken. Het was toch gaaf om in hetzelfde stadion te zitten als waar Nederland in 2008 de WK-finale heeft gespeeld.
De eerste helft was redelijk saai, weinig kansen en geen goals. De 2e helft was gelukkig een stuk leuker! Meer kansen en ook een paar goals. Wel was het heel duidelijk dat het niveau niet echt is om over naar huis te schrijven.als je deze teams in de Nederlandse eredivisie zou zetten zouden ze allebei zeer waarschijnlijk degraderen :P
Helaas heeft Ajax verloren met 1-2 waardoor ze nu play-offs tegen degradatie moeten spelen.
Na de wedstrijd zijn we weer even terug gegaan naar het appartement en hebben we boodschappen gedaan voor de braai die ’s avonds op de planning stond. Na de braai hebben we eerst thuis nog even een drankje gedaan en daarna zijn we de stad in geweest. Opnieuw een dagje met weinig slaap dus.. zeker omdat we zondagochtend om 11:00 weg moesten.. nadat we het huis uit waren zijn we naar Muizenberg gereden om nog even te surfen. Helaas kwamen de golven (net als de vorige keer) redelijk vlak na elkaar waardoor het erg lastig was om even de tijd te nemen om een goede golf te pakken.

Na het surfen hebben we daar nog even wat gegeten en daarna hebben we afscheid genomen van 3 van de jongens. Zij zijn vanuit daar weer naar huis gegaan. Ik ben met de andere 2 nog naar Canal walk gereden. Dat is een enorm winkelcentrum. Je krijgt daar echt een soort “Miami-feeling”. Hier hebben we nog even rondgelopen met een deel van de groep uit Grabouw die hier vandaag waren.
Rond een uur of 9 was ik ’s avonds weer thuis en ben toen ook maar snel in bed gaan liggen om te proberen wat slaap in te halen.. Er staat namelijk gewoon weer een drukke stageweek voor de deur!

• 15 Mei 2018 - 22:05

Cock.:

Zo Lars, veel leuke dingen beleeft,
    En gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder,
    Kan nog net.