Week 15 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu Week 15 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu

Week 15

Door: Lars van Heijningen

29 Mei 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Deze week helaas wel erg laat.. het internet werkt nog steeds niet mee.. maar hier is ie eindelijk, veel plezier met lezen!

En alweer een week voorbij! Het einde nadert nu wel echt snel. Nog maar 4 weken en dan ben ik weer in Nederland! Ik vind het jammer dat dit grote avontuur bijna voorbij is, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er weer naar uitkijk om lekker terug te komen en in mijn oude vertrouwde omgeving te zitten. Maar eerst nog een paar weekjes knallen!

Maandag en dinsdag waren zoals altijd weer onze `zelfwerkdagen`. Niet heel veel te doen dus, maar wel weer een paar opdrachten af kunnen maken!
We hebben te horen gekregen dat deze week (28-31 mei) de laatste echte schoolweek is! Vanaf volgende week hebben de leerlingen namelijk allemaal toetsen. De laatste 2 weken zijn er officieel nog wel lessen, maar alle docenten vertellen uit ervaring dat het aantal leerlingen dat in die weken op school zijn op een (of misschien 2) hand te tellen zijn. We gaan dus nog even op zoek naar iets waar we deze weken nog mee bezig kunnen..

Dinsdagmiddag hebben we weer getraind met de leerlingen van het volleybalteam omdat woensdag de wedstrijd op het programma stond! En nog meer goed nieuws: we waren met z’n zessen! Eindelijk een volledig team en precies op tijd! We hebben nog even goed alle regels met ze doorgenomen en de meesten lijken het allemaal best goed te snappen!

Woensdagochtend kwamen we mooi op tijd aan voor onze les, maar toen we naar het lokaal liepen was de docent verbaasd om ons te zien. “heeft niemand jullie verteld dat alle leerlingen van graad 12 vandaag naar Kaapstad zijn voor een bijeenkomst?” Nee, niet dus.. Nu zijn we inmiddels wel wat gewend, maar het blijft toch vervelend dat we een hele les hebben voorbereid en deze weer niet door kan gaan. Gelukkig had deze klas donderdagmiddag weer les dus hebben we afgesproken dat we deze les op dat tijdstip konden geven. Wel weer erg vervelend voor de docenten omdat zij (nu de examens eraan komen) nog een les minder hebben om alles duidelijk uit te leggen.
Die middag was het dan eindelijk zover: de lang verwachtte volleybalwedstrijd.
We waren met z’n zessen dus dat was voor ons al een hele opluchting. Ook waren er shirts voor de leerlingen geregeld en ook een taxibusje zodat we met z’n allen naar de andere school konden rijden. Tenminste…. Als dat busje er ook daadwerkelijk was geweest… Doordat deze er niet was hebben we de leerlingen in 2 shifts met onze eigen auto naar de andere school moeten rijden. De school was om 14:15 uur uit maar door dit oponthoud waren alle leerlingen pas om 14:50 uur op de andere school en kon de wedstrijd beginnen. Maar niet voordat ons verteld werd dat die school om 15:00 uur dicht ging en dat we dus maar 10 minuten konden spelen… maargoed, alles beter dan niks en onze leerlingen hebben even plezier gehad! En ze speelden nog helemaal niet slecht! Ondanks dat er 2 volwassenen met de tegenstander meespeelden hebben ze maar met 15-10 verloren. Als alles goed gaat en als het weer meezit komt het andere team dinsdag naar Groenberg toe voor een nieuwe wedstrijd.

Donderdag zijn we voor de verandering niet naar Groenberg gereden, maar naar Grabouw high school. Dit is de andere grote middelbare school in Grabouw. In tegenstelling tot Groenberg (een public school) is Grabouw high een model-C school. Dit wil zeggen dat er wel schoolgeld betaald word en dit merk je wel erg goed. Ten eerste is het gebouw een stuk groter en overzichtelijker. Ze hebben een stuk meer ruimte omdat er veel minder leerlingen in een groter schoolgebouw zitten. Ook zijn de klassen een stuk kleiner! Daar hebben ze een biologieklas met maar 18 leerlingen in plaats van de 50 leerlingen die hier in een klas zitten. We hebben een rondleiding gekregen door de school en even met de directeur gepraat over de mogelijke problemen in de overgang van de basisschool naar de middelbare school. Het was erg interessant om te zien en ik heb er zeker weer wat van opgestoken!
Die middag hebben we de les gegeven die we eigenlijk woensdag zouden geven. Ook dit ging weer prima! Het gaat nu over zenuwen en zintuigen. Het leuke hieraan is dat je veel kleine proefjes kan doen die heel weinig tijd innemen maar wel erg leuk zijn voor de leerlingen!

Het weekend was voor mij lekker rustig. Na 2 weekenden in Kaapstad te zijn geweest ben ik lekker een weekendje thuis gebleven. Alle meiden zijn wel weer naar Kaapstad toegegaan waardoor ik echt even lekker alleen tot rust kon komen!
Zondag is de dochter van onze buurman gedoopt en dit is toch echt nog wel een hele happening!
Die middag zijn wij ook nog even uitgenodigd voor een drankje, maar toen we aankwamen leek het wel een verjaardag! De familie was uitgenodigd en stonden lekker te dansen op de muziek of gezellig met elkaar te praten. Vanaf die dag hebben we naast ons nog een extra bewoner: Het dochtertje heeft namelijk een cadeautje gekregen: een hondje! En toch een beetje ter ere van ons heeft het de naam Dutchess gekregen.

Al met al: weer veel meegemaakt deze week en we gaan weer zien wat de komende week voor ons in petto heeft!

• 31 Mei 2018 - 10:57

Cock:

Lars, petje af, omdat je zo positief blijft,
    Hou nog even vol en welke datum vlieg je weer terug?