Week 5 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Lars van Heijningen

20 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Ik zit hier alweer ruim een maand! Van de ene kant gaat de tijd erg snel, ik zit namelijk alweer op ¼ van mijn tijd hier. Van de andere kant lijkt het ook alsof ik hier al heel lang zit omdat we al zoveel hebben meegemaakt.

Maandag was een redelijk rustig dagje. We hebben niet heel veel kunnen doen waardoor het redelijk veel wachten was. Wel hebben we vandaag nog een keer geprobeerd om glucose aan te tonen omdat deze proef de week ervoor nog niet was gelukt. We hebben dit geprobeerd te doen met de spullen die op school aanwezig waren maar ook dit keer ging dit niet goed. Dan toch maar even langs de winkel om druivensap (met veel suiker) te kopen.

Met dit druivensap hebben we het dinsdag nogmaals geprobeerd en dit maal met meer succes! Eindelijk staan alle proefjes goed op film. Ook hebben we vandaag de tekst ingesproken die we onder het filmpje kunnen zetten. Gelukkig hebben we dit op school al vaker gedaan dus weten we doe dit werkt! Het enige wat we nog moeten doen is de Engelse tekst vertalen naar het Afrikaans zodat we Afrikaanse ondertiteling bij de filmpjes kunnen maken. Ook hebben we vandaag even overlegd met de docent die samen met ons de wetenschapsclub gaat opzetten. We wilden even bespreken wat zijn ideeën zijn en over een vaste dag waarop we na school een uurtje met de leerlingen aan de slag kunnen. Dit overleg liep echter wel wat stroef.. Het was al snel duidelijk dat wij het initiatief moesten tonen want vanuit de docent kwamen er vrij weinig suggesties. Uiteindelijk zijn “we” erover uit dat we op maandagmiddagen met de groep bij elkaar komen. Ook is het eerste thema waar we aan gaan werken bekend: tuberculose awareness. De maand maart is namelijk de nationale “TB awareness” maand. Woensdag zal er weer een oproep komen om in de eerste pauze met de leerlingen afte spreken wat we gaan doen.

Het was deze dagen wat minder mooi weer. Nu vind ik dit juist wel fijn, even geen felle zon en hitte. Ze voorspellen voor woensdag zelfs wat regen!

Woensdag was gelukkig weer een wat drukkere dag. Ik ben bezig geweest met het vertalen van de Engelse tekst en heb ik ook direct een script geschreven voor een nieuw filmpje: werken met de microscoop!
Daarnaast hebben we in de eerste pauze alle leerlingen voor de wetenschapsclub bij elkaar laten komen. De groep is inmiddels wel iets kleiner geworden. Van 42 naar 25 leerlingen. Nu is dit voor ons eigenlijk niet zo erg omdat wij gewend zijn om met dit soort groepen te werken. We hebben de leerlingen verteld wat de plannen zijn, maar hebben ze ook allemaal een briefje laten schrijven waarop zij kunnen aangeven wat ze graag zouden willen doen. Hier kwam uit dat de leerlingen graag experimenten zouden willen doen maar ook dat ze graag een keer naar een laboratorium of museum willen. Hopelijk is dit iets wat we in de komende maanden nog kunnen regelen.
Ook zijn we bij een docent langs geweest die natuurwetenschappen geeft. Dit is een soort combinatie tussen biologie, scheikunde en natuurkunde. Het voordeel is dat dit vak aan graad 8 (1e klas) wordt gegeven. Hierdoor zouden wij misschien een aantal lessen per week kunnen geven!
Verder werd ons vandaag gevraagd of we een keer met de sportteams van de school mee wilden om te kijken en over de leerlingen te “supervisen”. We hebben een lijst met data meegekregen om te kijken of het ons wat lijkt.
Ook was het vandaag natuurlijk weer tijd om volleybaltraining te geven. Toen we echter hiernaartoe kwamen was er niemand te zien! We zijn even op zoek gegaan naar de man die het team met ons opzet en hij vertelde ons dat de training was afgelast. ‘sorry, I forgot to tell you,. Dan maar even kijken bij de voorbereidingen van de musical die een andere groep leerlingen aan het doen is.

Donderdag was voor mij een hele interessante dag. Op stage hadden we helaas weer niet zo heel veel te doen. Wel heb ik aangegeven dat ik graag mee wilde met de sportteams (rugby) en omdat ik deze middag toch niet veel te doen had ben ik direct vandaag meegegaan.
Om 13:45 was het verzamelen en dan met z’n allen in de bus naar Caladon (50 min rijden). Het was leuk om weer wat andere “collega’s” te spreken en wat meer te weten te komen over hen en de sport. Er werden 3 wedstrijden gespeeld: onder 15, onder 17 en onder 19. Helaas hebben we alle 3 de wedstrijden gewonnen maar ik heb me laten vertellen dat we met de reserveteams speelden om iedereen een kans te geven om te spelen. De planning was om rond 17:00 weer terug te rijden, maar ik zou inmiddels toch beter moeten weten… De laatste wedstrijd begon namelijk pas om 17:00 en aangezien deze een uur zou duren zouden we sowieso niet voor 18:15 wegrijden. In de laatste wedstrijd gebeurde er echter iets waar ik nogal van schrok. Een leerlingen van ons werd vlak voor het einde van de wedstrijd getackeld maar dit ging niet helemaal goed. Hij kwam met z’n nek/schouder tegen de schouder van de tegenstander aan waardoor onze leerling naar de grond ging en even niet overeind kwam. Met een brancard werd hij van het veld getild en naast het veld neergelegd. In de tussentijd was het natuurlijk zaak om de andere leerlingen (die nu op de tribune zaten) een beetje rustig te houden. Toen de leerling weer bij was bleek hij last van zijn nek te hebben dus werd er ook nog even een ambulance gebeld om zeker te zijn dat er niets ergs aan de hand was. Gelukkig bleek er inderdaad niets ernstigs te zijn. In de tussentijd was het 19:00 en konden we bijna terug richting school. Maar natuurlijk niet voordat we nog even een stop maakten om even wat te eten te halen aangezien het inmiddels alweer laat was. Voor ik het wist stond ik mijn aangeboden avondeten van broodjes en kip op te eten. Niet verkeerd al zeg ik het zelf. Uiteindelijk waren we rond 20:15 weer terug.

Vrijdag en zaterdag hebben we overdag lekker weinig gedaan. Uitslapen, een beetje aan school werken en een beetje relaxen in het zonnetje.
Vrijdagavond hadden we een feestje in Greyton. Dit was een avond speciaal georganiseerd voor gehandicapte mensen waar Paddy (onze area coördinator) optrad met zijn one-man-band.
Het was gezellig om lekker bij te praten met alle studenten (want de studenten uit Genadendal waren er ook bij), en om lekker te genieten van de muziek.
Zaterdagavond hadden we weer een feestje, maar ditmaal om de verjaardag van 2 studenten te vieren!

Zondag zijn we naar Hermanus geweest. Dit is een stadje aan de kust waar je in de winter walvissen kan zien! Helaas is het hier pas net herfst dus zijn er nog geen grote walvissen te zien, maar er was genoeg om van te genieten. Een heleboel leuke kleine winkeltjes en prachtige uitzichten. Toen we even van die uitzicht zaten te genieten hebben we toch nog walvisachtigen gezien: dolfijnen!
3 van de meiden hebben hierna nog even lekker wat drankjes gedaan terwijl ik even reuzeschaak heb gespeeld tegen Marijn. Hierna weer lekker naar huis om ons weer klaar te maken voor een nieuwe stageweek!

• 21 Maart 2018 - 09:05

Audrey:

Mooi zo'n gevarieerde week. Neem tussen het wachten door maar veel inititatief!

• 21 Maart 2018 - 21:18

Cock:

Lars, leuk om te lezen, je verhaal klinkt nog steeds positief, ondanks sommige tegenslagen.
    Ik lees ze graag, en wil ook vertellen, dat het een super week was in New York.