Week 9 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu Week 9 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu

Week 9

Door: Lars van Heijningen

16 April 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Weer tijd voor de nieuwe week! De eerste stageweek na de vakantie waarin we hopelijk ons rooster krijgen waardoor we lessen kunnen gaan geven?

Maandag waren we nog vrij, lekker een extra dagje vakantie. We hebben vooral uitgerust en lekker rustig aan gedaan zodat we er dinsdag weer tegenaan konden! Omdat we vandaag vrij waren missen we helaas wel weer een bijeenkomst van de wetenschapsclub maar daar kunnen we volgende week ook weer mee aan de slag!

Die dinsdag was het weer “vroeg” mijn bed uit. Op naar Groenberg en direct maar even langs bij mr. October om te kijken of het rooster voor ons was gemaakt. Maar voor we de kans kregen om daarheen te gaan werden we al aangesproken door een andere docent die het rooster al had gekregen met de vraag wanneer we langs zouden komen! Zou het dan eindelijk zo zijn dat er op de afgesproken tijd iets klaar ligt? ;)
En jazeker: toen we bij hem aankwamen had hij een heel schema voor ons gemaakt met allerlei lessen die wij zouden kunnen gaan geven. We hebben hier een aantal lessen uit gekozen en we kunnen nu op woensdag en donderdag lessen gaan geven aan 3 verschillende klassen bij 3 verschillende docenten (graad 12,9 en 8 (klas 1, 2 en 5)). Op de maandag en dinsdag hebben we dan de tijd om deze lessen voor te bereiden en om ons bezig te houden met de andere activiteiten die we natuurlijk nog gewoon blijven doen. We hebben ook direct een lesonderwerp meegekregen voor de les van woensdag zodat we die direct konden voorbereiden.

Woensdagochtend hebben we eerst bij graad 8 meegekeken omdat we deze klas nog nooit hadden gezien. Vanaf volgende week kunnen we de eerste les aan deze klas gaan geven! Het 5e en 6e uur hebben we dan onze langverwachte eerste echte les kunnen geven! Het ging over voortplanting bij gewervelden en volgens ons verliep de les best goed! We hebben natuurlijk ik het engels lesgegeven (met af en toe een woordje Afrikaans tussendoor), maar de powerpoint hebben we wel helemaal in het Afrikaans gemaakt omdat de leerlingen de termen in het Afrikaans moeten kennen.
Na afloop kregen we van de docent te horen dat de leerlingen het allemaal goed konden volgen en dat hij vond dat we het ook prima gedaan hebben. Toch een opluchting voor de eerste les!
We hebben hierna nog even gezocht naar een van de sportdocenten met de vraag of hij er die middag zou zijn om het volleybalnet op te zetten etc. We kregen hier helaas te horen dat het deze week voor de docenten erg druk was omdat het de eerste week van een nieuwe periode was. We hebben met hem afgesproken dat we vanaf volgende week eerst in de pauze promotiewedstrijdjes spelen en dan vanaf komende woensdag weer gaan trainen!

Donderdag hebben we (net als woensdagochtend) eerst een lesje gekeken bij graad 9. Ook deze klas hadden we nog niet eerder gezien maar zullen we vanaf volgende week les gaan geven! Verder was de schooldag niet heel druk en konden we lekker rustig het weekend in!
Die avond zouden wij een braai organiseren voor de studenten bij ons thuis. Paddy + familie en onze buurman waren ook uitgenodigd dus die kwamen ook nog even langs! We zijn donderdagmiddag dus lekker druk geweest met alle voorbereidingen en gelukkig was het een succes! Hier werd ook gevraagd of we zaterdag mee wilden gaan naar een rugbywedstrijd wat ons allen een leuk idee leek!

Vrijdag hebben we na het uitslapen vooral het hele huis weer schoongemaakt na de rotzooi die er na de braai was blijven liggen.. nadat alles weer opgeruimd, geveegd en gedweild hebben we de rest van de dag lekker rustig aan gedaan om zaterdag weer een drukke dag tegemoet te gaan!

We konden zaterdag nog wel lekker uitslapen maar om 13:30 hebben we met de andere studenten afgesproken om naar de rugbywedstrijd te gaan. Dit was gelukkig op loopafstand want de wedstrijd was DE Grabouwse derby tussen Grabouw en Sofcol. Het was een vriendschappelijke wedstrijd maar dit hield alle fans niet tegen en het was dan ook erg druk! We zochten Paddy op die al een overkapping had opgezet en natuurlijk zijn braai. (want wanneer braaien Zuid-Afrikanen niet?)
Het was een erg leuke ervaring om lekker tussen alle enthousiastelingen te staan kijken. Overal langs het veld zag je ook rookpluimen opkomen. Niet van het vuurwerk, maar van alle braaien die lekker aan stonden. Er werden 3 wedstrijden gespeeld: Een wedstrijd tussen de C-teams, en B-teams en tenslotte de belangrijkste: De A-teams. In het A-team van Grabouw speelt ook onze buurman wat ons een extra reden tot juichen gaf! We hadden de avond ervoor met z’n 5en witte t-shirts gehaald en hierop het logo van de club en achterop de naam van de buurman met zijn nummer getekend. Dit tot groot ongenoegen van Paddy want hij was voor het andere team. ;)
Rond 17:30 waren de wedstrijden afgelopen (helaa heeft grabouw niet gewonnen) en ging iedereen een beetje op huis aan. Hier hebben we even wat gegeten en daarna ben ik nog even bij de andere studenten langs geweest voor de “afterparty”.

Zondag was een dagje om even lekker niks te doen en me weer op te maken voor de volgende stageweek! Dit wil zeggen: lekker in de tuin in het zonnetje zitten en een serie kijken. De meiden waren even boodschappen doen en winkelen in het winkelcentrum een redelijk aantal kilometers verderop. Niets aan de hand tot ik een whatsappje kreeg dat de auto het niet meer goed deed. Hij trok niet meer op en was aan het schokken. Hierop moest de verhuurder vanuit Kaapstad langskomen. Ik heb hier zelf verder weinig van meegekregen omdat ik gewoon thuis zat meer we hebben nu tijdelijk een andere auto maar als het goed is krijgen we onze “eigen” auto binnenkort weer terug.

Een druk weekje dus maar wel weer klaar om volgende week weer te knallen!

• 16 April 2018 - 21:49

Coen:

Ha Lars, wat gaaf dat jullie eindelijk les kunnen geven. Hopen dat alle lessen zo gaan als de eerste paar. Hoe reflecteert jullie begeleider op de lessen? Is dat net zoals bij ons?? Ben benieuwd.
    Groet, Coen