Week 12 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu Week 12 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu

Week 12

Door: Lars van Heijningen

07 Mei 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Week 12 is alweer voorbij.. sommige weken gaan toch echt wel snel!

Maandag en dinsdag hadden we nog een lekker lang weekend! Dinsdag was namelijk de dag van de arbeid en daardoor besluiten heel veel scholen om op maandag ook maar gewoon dicht te blijven! Voor ons dus ook een extra lang weekend! Die 2 dagen hebben we dan ook lekker relaxed en weinig gedaan. Wat opdrachten voor school en lekker een serie kijken en dan is de dag ook weer snel voorbij!

Woensdag zijn we weer naar school gegaan en direct even langs Mr. October om te vragen of we zijn les nog konden overnemen die middag. Dit kon gelukkig en dus hebben we de ochtend nog even goed besteed om die les voor te bereiden. Deze les was vooral herhaling waardoor we niet veel nieuws hoefden te bekijken. De les verliep weer goed! Het gaat nog steeds beter dan ik van tevoren had bedacht! De leerlingen luisteren goed en zijn helemaal niet zo rumoerig als je van een klas van 40 leerlingen verwacht!
Ook hebben we direct na de les even geïnformeerd over de les van donderdag zodat we die ´s middags ook weer konden voorbereiden!
´s middags kwamen we weer naar school voor de volleybaltraining maar vlak nadat we aankwamen begon het (alweer…) te regenen. Weer terug naar huis dan maar..

Donderdag hebben we voor de 2e keer les gegeven aan graad 9. Aan deze klas geven we natuurwetenschappen en dit is een soort combinatie van biologie, scheikunde en natuurkunde. De leerlingen hebben in het eerste kwartaal al het stuk biologie gehad en zijn nu bezig met scheikunde. Gelukkig weten wij hier ook wel redelijk wat vanaf, maar het is toch niet onze expertise.
De docent waarvan we deze lessen overnemen is een hele aardige vrouw maar we merken heel erg dat ze de lessen niet goed kan loslaten. Ze blijft constant bij de les (wat anderen niet doen) en elk typfoutje van ons in de powerpoints (want deze maken we in het Afrikaans) moet ze even corrigeren voor de leerlingen omdat ze het anders verkeerd in het schrift hebben staan. Achteraf vind ze wel dat we goed hebben lesgegeven en dit lijkt ze ook wel te menen, maar voor ons maakt dit het lesgeven toch wat lastiger.
Die middag zijn we met de wetenschapsclub bijeen gekomen in de pauze en is er eindelijk eens goed gebrainstormd over ideeën voor de zonnewijzer. We hebben een idee over waar we hem willen gaan maken en met welke materialen. Nu is het nog wachten (en hopen) dat we deze spullen van de principal mogen aanschaffen en dan moeten we een datum prikken waarop we kunnen bouwen! Eindelijk dus een beetje vooruitgang op dit vlak!
Ook kregen we te horen dat er op zaterdag een sportdag was! Onze school organiseert dit en er zouden nog 2 andere scholen komen om wedstrijden tegen te spelen. Het plan was om te gaan rugbyen, netballen, tafeltennissen en jawel: Volleyballen! Misschien dat een wedstrijdje spelen ervoor zorgt dat de spelers weer wat meer interesse hebben!
Die avond zijn we nog even lekker uit geweest waarbij de buurman en de broer van Eva ook mee waren.

Vrijdagochtend hebben we lekker rustig aan gedaan en ’s middags zijn we naar Strand gereden (het stadje, niet het daadwerkelijke strand aan de zee). Hier verbleven de ouders en broer van Eva namelijk en wij en de familie van Paddy waren uitgenodigd om hier te komen braaien. Hier hebben we weer een hele gezellig avond gehad en ook heerlijk gegeten! Toen we thuis waren wel redelijk bijtijds naar bed want er stond zaterdag weer veel op de planning!

Zaterdagochtend zijn we eerst naar de sportdag gegaan! Er waren al teams aan het rugbyen en wij zijn op zoek gegaan naar de personen die het volleybal zouden regelen. Zij wist ons te vertellen dat we rond 9:00 wilden beginnen maar dat er eerst nog iemand anders de spullen moest komen brengen. Hier hebben we “even” op gewacht want hij kwam rond 10:00 pas aan en toen bleek dt de spullen allang aanwezig waren en dat hij eigenlijk helemaal niet zou komen maar op het laatste moment besloot toch even te komen kijken…
Wij hebben toen snel het net opgezet en onze leerlingen bij elkaar gezocht. Toen wij er wel zo’n beetje klaar voor waren bleek dat de andere scholen geen volleybalteams hadden.. Allemaal weer top geregeld.. Wij hebben toen maar met onze leerlingen een soort training gedaan (wat de afgelopen weken natuurlijk ook niet is gebeurt..) We hebben afgesproken dat we binnenkort op zoek gaan naar een school met een volleybalteam zodat we met ons team toch een keer een wedstrijdje kunnen spelen.

Na de sportdag zijn we even snel langs huis gegaan, maar vanuit hier ook weer snel richting Kaapstad! Of in ieder geval: vlakbij Kaapstad namelijk naar het Newlands stadion. De thuisbasis van de professionele rugbyclub DHL Stormers!
We spraken met Paddy af op de parkeerplaats (een veld van een middelbare school) waar enorm veel auto’s stonden en iedereen stond te braaien. Vanaf hier zijn we met de hele groep naar het stadion gelopen. Dat stadion heeft net iets minder plaatsen als de Amsterdam Arena. Enorm dus!
En wat is rubgy populair zeg.. het hele stadion zat vol en de supporters zijn razend enthousiast. Voor de wedstrijd werd er muziek gespeeld en werd er gedanst op het veld en zelfs de opkomst van de spelers werd gaaf met het vuurwerk wat er op het veld werd afgestoken!
De wedstrijd was erg leuk om te zien en wat word er veel gejuicht… Elke keer als we punten werden gescoord ging het hele stadion los. En dat is nogal vaak aangezien de eindstand 29-17 was.
Na de wedstrijd ging het gefeest op straat nog even door. Iedereen danst en zingt, zelfs de supporters van de tegenstander! Zo kan het dus ook: in plaats van rellen als je verliest gewoon lekker meedansen!

Zondag heb ik weer even lekker rustig aan gedaan om weer een beetje op te laden voor de komende stageweek. Volgend weekend zal ik namelijk ook niet al te veel uitrusten, want dan ga ik met alle jongens een weekendje naar Kaapstad toe en gaan we onder andere een wedstrijd tussen Ajax Cape town en Kaizer chiefs bekijken in het greenpoint stadion! Nu al heel veel zin in, maar eerst nog even een weekje knallen op stage!

• 08 Mei 2018 - 23:53

Cock:

Leuk Lars, het gaat redelijk goed begrijp ik, hou vol.!,,