Week 3 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Lars van Heijningen

Blijf op de hoogte en volg

05 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Week 3, maandag 26-02 t/m zondag 04-03

Nou.. alweer aan het begin van week 3, de eerste echte stageweek! Deze week hebben we stage van maandag t/m donderdag en begint er op school als het goed is ook een ritme te komen.
Verder heb ik nog een aantal vragen gekregen over ons waterverbruik omdat er zelfs bij jullie in het nieuws is dat er in Kaapstad een watertekort is. Die regio krijgt het water uit een dam in de gemeente waar ik woon. Onze gemeente krijg het water echter weer uit een andere dam. Wij hebben dus (nog) geen limiet op het water zoals ze dat in Kaapstad hebben, maar ook hier wordt van ons verwacht dat we niet teveel water gebruiken. Dit wil zeggen dat we niet altijd de WC doortrekken als dat niet nodig is en dat we niet te lang douchen.

Zoals gezegd zijn we maandagochtend weer vroeg (7:30) naar stage vertrokken. We hebben hier met een aantal docenten meegekeken in de lessen en hier hebben we weer veel verschillen maar ook wel een aantal overeenkomsten gezien met Nederland. Een groot verschil wat ik nog niet genoemd had is het schoolsysteem. Ze werken hier namelijk niet met verschillende niveau’s zoals vmbo, havo en vwo in Nederland. Iedereen gaat gewoon naar de middelbare school voor 5 jaar en ze leren allemaal hetzelfde.
Halverwege de dag werd er een oproep over de intercom gedaan dat leerlingen die geïnteresseerd waren in volleybal zich konden melden in een lokaal. Helaas met een tegenvallende opkomst: 2 leerlingen. Hierop is besloten dat we dinsdag een “promotiewedstrijdje” gaan spelen in de eerste pauze om meer leerlingen enthousiast te maken zodat we wel een clubje hebben dat groot genoeg is om mee te werken.
Aan het einde van de dag hebben we een rooster gekregen waardoor we een beetje een beeld krijgen van de invulling van onze dagen. Naast de volleybaltrainingen die ik als het goed is kan gaan geven is ook het plan om een science club op te richten waarbij leerlingen 1 middag in de week bij elkaar komen en wij leuke experimentjes opzetten die we met deze leerlingen doen om ze nog enthousiaster te maken voor wetenschap. Hierover zal dinsdag een melding worden gedaan over de intercom. (en dan maar hopen op een grotere opkomst dan 2)

Die dinsdag hebben we de eerste 2 lesuren zelf een stukje les gegeven. En het plan is om dit morgen nog een keer te doen. Dit is nog wel lastig omdat je ineens les moet geven in een andere taal. Ik wil binnenkort wel proberen om een beetje Afrikaans te praten in de les, maar eerst wil ik een paar lessen goed draaien in het Engels zodat ik de klassen en de manier van lesgeven hier kan leren kennen.
Vandaag was wel weer een typische Afrikaanse dag. In de eerste pauze zou de volleybalwedstrijd gehouden worden, maar de klas die zou gaan spelen was er niet. De wedstrijd zou dus verplaatst worden naar woensdag. Voor de 2e pauze zou de oproep voor de science club gedaan moeten worden maar dit is ook vergeten. Dit kwam eigenlijk wel weer goed uit want in deze 2e pauze was het volleybalnet opgezet omdat deze weer van woensdag naar vandaag was verplaatst.. snap je het nog?
Al met al: we hebben in de 2e pauze gevolleybald (waar veel leerlingen spontaan bij kwamen staan en mee kwamen doen) en morgen zal de oproep voor de science club worden gedaan dus hopelijk is er voor beiden animo genoeg!

Woensdag hebben we een redelijk rustige dag gehad. In de eerste pauze is er weer gevolleybald en in de 2e pauze is de oproep voor het volleybalteam gedaan. En in plaats van 2 aanmeldingen zoals de vorige keer hadden we er nu 18! Ruim genoeg om 2 teams mee te starten. Doordat het volleybal beide pauzes heeft ingenomen is er helaas nog steeds geen tijd geweest om een oproep te doen voor de science club, maar dit zal binnenkort vast ook van de grond komen.
Die middag stond de eerste volleybaltraining al op het programma. De leerlingen zullen op maandag en woensdagmiddag trainen maar wij doen alleen de woensdag omdat het voor ons anders te druk word. Het is trouwens knap lastig om aan 18 leerlingen volleybaltraining te geven als je maar 1 bal hebt.. maargoed, daar wordt je weer creatief van!

Ook donderdag was redelijk rustig. We hebben bij een paar lessen gekeken maar bij de 2e les zijn we op een idee gekomen. De docenten zitten aan een heel strak curriculum vast waardoor ze weinig kunnen variëren in de les. Proefjes doen of experimenteren met de leerlingen kost teveel tijd terwijl je er vaak meer van leert. Ons idee is nu om zelf allerlei experimentjes te gaan doen, dit te gaan filmen en in het Engels vertellen wat we doen. Deze filmpjes kunnen we eventueel ook nog naar het Afrikaans vertalen. De docenten kunnen deze filmpjes dan in de klas laten zien.
Donderdagmiddag hebben we ook onze hostels voor aankomend weekend geboekt. We gaan zaterdag en zondag namelijk naar Kaapstad toe! Dit boeken verliep alleen niet zo soepel.. Omdat we redelijk laat waren met boeken waren er nog maar weinig kamers vrij maar uiteindelijk hebben we een hostel gevonden. De 4 meiden zouden op een 4-persoons kamer liggen en ik in een bed op een 8-persoons kamer (met 7 andere gasten van het hostel). Bij het boeken ging dit echter niet goed waardoor de kamer van de meiden wel geboekt was maar ik nog geen kamer had. Snel online zoeken dus of er nog een hostel in de buurt zat waar een kamer vrij was zodat ik niet aan de andere kant van de stad zou hoeven slapen. Dit is gelukkig wel gelukt. Nu slaap ik in een hostel dat 2 straten verderop zit. (wel nog steeds in een bed op een 8-persoons kamer)

Donderdagavond zijn we (op aanraden van de supervisor van mijn huisgenoten) naar een soort bar geweest hier in het dorp. Bij aankomst dachten we echter al snel: drankje opdrinken en weer weg. Er werd vooral in groepjes een beetje gepraat en er was een zangeres die allerlei nummers niet echt helemaal top zong… Gelukkig verplaatste iedereen zich snel naar binnen waar het een stuk gezelliger werd.
Vrijdag hebben we (eigenlijk net als vorige week) een hele rustige dag gehad. Eerst lekker uitgeslapen en daarna allemaal lekker wat voor jezelf doen. Ik heb me vandaag ook ingeschreven bij de plaatselijke sportschool. Als ik dan even niets te doen heb kan ik even lekker een uurtje gaan sporten en blijf ik nog een beetje fit ook!
’s Avonds waren we uitgenodigd op de stageschool van mijn huisgenoten. (basisschool) Hier was namelijk de jaarlijkse modeshow/miss en mister verkiezing. Het was erg leuk om te zien hoe die jonge jochies en meiden dat deden. Er waren een aantal verschillende rondes en uiteindelijk werd er per groep 1 miss of mister St. Michaels (naam van de basisschool) gekozen.

Zaterdag zijn we met de auto naar Kaapstad gereden. Dit is ongeveer 75 minuten rijden wanneer er geen file staat maar omdat er eigenlijk maar 1 weg naar Kaapstad is, is het vrijwel altijd druk.
We zijn ingecheckt bij onze hostels en hebben ons klaargemaakt om naar Muizenberg te gaan. Hier is namelijk een strand waar je heel goed kan surfen! Ik had zelf nog nooit gesurft, maar we besloten om gewoon een wetsuit en surfplank te huren en lekker zelf te gaan proberen. Achteraf bleek dat er eigenlijk veel teveel wind stond en de verhuurder zei dat je, zelfs als je een goede surfer was, moeite zou hebben met dit weer. Dit kwam vooral omdat er heel veel golven achter elkaar kwamen. Toch is het me gelukt om op mijn knieën een golf te pakken en ik ben zelfs een keer 2 seconden blijven staan! Voor een volgende keer eerst maar even checken wat de weersomstandigheden zijn.
Hierna weer even terug naar het hostel en even douchen. Wel maar 2 minuten natuurlijk! Mijn hostel was trouwens top! Mooie kamers en alles mooi schoon. Dat mocht ook wel want ze staan dit jaar op de 3e plaats van beste hostel van het continent! (Het heet Atlantic point)
Hierna hebben we heerlijk gegeten en ’s avonds zijn we de stad in geweest. Eerst naar een beach club (als je hem even wilt opzoeken: hij heet shimmy beach club) en hierna zijn we nog naar long street geweest. Dit is de uitgaansstraat van Kaapstad.
Ik heb die nacht helaas niet zo lekker geslapen want om het uur ging er wel een wekker af van iemand anders in de kamer. Les voor de volgende keer: oordopjes mee!

Zondag zijn we na het ontbijt naar Waterfront gereden. Hier hebben ze een groot aquarium welke we dus even bezocht hebben. Er was van alles te zien: Een klein aquarium met haaienembryo’s, een enorme tank met grote haaien erin, pinguins, een bak vol clownsvissen en een bak waarin je zeesterren kon voelen.
Hierna zijn we nog wat winkels in geweest en daarna zijn we nog een keer naar de beach club geweest. Dit is namelijk niet alleen voor ’s avonds want overdag kun je er heerlijk aan het zwembad zitten en lekker zonnen. Rond een uur of 5 zijn we weer naar huis gereden hebben we zelf weer gekookt en ben ik lekker mn bed in gekropen want maandag is alweer het begin van een nieuwe (hopelijk nu iets drukkere) stageweek!

Zoals altijd: heb je nog vragen of wil je meer weten: app me gerust of laat een reactie achter!
Tot volgende week!

  • 06 Maart 2018 - 11:52

    Cock:

    Ja, zo, weten we wat, mijn vraag is:
    Je hebt het over,, we ,, bij het volleybal opzetten.
    Doe je dat met z, n tweeën,
    Verder heb ik het idee dat je veel zelf moet uitvogelen.
    Ik vind die sportschool een goed idee,
    Nou en genieten doen julli ook.
    Veel zelfs..
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2018

Week 16

29 Mei 2018

Week 15

21 Mei 2018

week 14

15 Mei 2018

Week 13

07 Mei 2018

Week 12

Actief sinds 18 Feb. 2018
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 6665

Voorgaande reizen:

18 Februari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

12 Februari 2018 - 26 Juni 2018

Minor Zuid-Afrika

12 Februari 2018 - 26 Juni 2018

Minor Zuid-Afrika

12 Februari 2018 - 26 Juni 2018

Minor Zuid-Afrika

12 Februari 2018 - 26 Juni 2018

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: