Week 2 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Lars van heijningen

25 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Verslag week 2 19-02 t/m 25-02
Maandag
Vandaag hebben we bijna alle stageplekken bezocht. We zijn langs geweest bij 2 basisscholen, 2 crèches en mijn stageplaats: Groenberg secondary school.
Op de basisscholen zijn we wel echt een bezienswaardigheid. Alle kinderen komen richting het hek om ons te kunnen zien en er wordt uitbundig gezwaaid. Ditzelfde gebeurt ook op de crèches al liggen er hier ook kinderen een middagdutje te doen.

De school waar ik les ga geven heet dus Groenberg. Ik ga hier heen samen met een klasgenoot van mij. Het is op het eerste gezicht een hele grote school met enorm veel studenten. We hebben vandaag alleen maar even kort met de directeur gesproken en we hebben gezegd dat we woensdag beginnen. Het idee is dat we 4 dagen in de week daar aanwezig zijn (ma t/m do) van 7:45 tot 15:00. Ik ben nog erg benieuwd naar de docenten met wie we gaan werken en naar de klassen. Ook ben ik erg benieuwd naar onze activiteiten binnen de school. We gaan als het goed is lessen geven, maar ook op zoek naar mogelijke problemen binnen de school waar wij aan mee kunnen helpen.
Na de bezoekjes aan de stageadressen hadden we de rest van de middag vrij. Er was helaas geen zwembad in de buurt maar vanaf een uur of 3 wanneer de zon niet meer op z’n hoogst stond zijn we even naar het strand gereden. Na hier een paar uurtjes lekker gebadderd te hebben zijn we ons gaan klaarmaken voor de trip naar Kaapstad die een dag later op de planning stond. We zouden hier naar de universiteit gaan om ons daar in te schrijven en zouden dan de rest van de dag even Kaapstad gaan verkennen. Maar Afrika zou Afrika niet zijn als we op de ochtend zelf pas een berichtje kregen dat dit niet door zou gaan en we dus een dag vrij hadden. Hierop hebben we besloten om dan toch maar naar Kaapstad te rijden en de stad een dagje te verkennen. Zo gezegd zo gedaan: we hebben de auto gepakt en zijn naar Waterfront gereden. Dit is een deel van Kaapstad dat heel erg westers is. Ik ben hier 1,5 jaar geleden ook al geweest maar het zag er nu totaal anders uit. Dit komt waarschijnlijk grotendeels doordat het hier nu zomer is. Alle terrasjes waren open en het was veel drukker dan ik me kon herinneren. Op een van die terrasjes hebben we wel heerlijk gelunched. Na deze lunch zijn we naar een zwembad in Kaapstad geweest. Het sea point pavillion. Dit is een openluchtzwembad met een aantal verschillende baden en een heel mooi uitzicht. Het ligt namelijk aan zee! En het mooiste was nog (we blijven toch Nederlanders): Het kostte maar 1,50 Euro! Hier hebben we nog een paar uurtjes gelegen waarna we weer richting huis zijn gereden. In ons dorp wilden we even wat eten (het was inmiddels bijna 20:00 uur), maar bijna alles bleek al dicht! Er zat dus weinig anders op dan even langs de KFC te gaan. Dit is normaal gesproken natuurlijk geen probleem maar dat was ditmaal anders.. In plaats van saus op de kipburger kregen we hier saus met een beetje kipburger en de frietjes waren slap en flauw, maargoed: dat weten we dan ook weer voor een volgende keer!

Woensdag was onze eerste stagedag. We werden op school opgewacht door de directeur en hij nam ons eerst mee naar de docentenkamer waar we aan alle docenten werden voorgesteld. Hierna werden we naar ons aanspreekpunt binnen de school gebracht: Mr. October. Hij geeft biologie (of zoals ze het hier noemen: lewenswetenskappe) en wiskundige geletterdheid maar voor ons is natuurlijk vooral de biologie belangrijk. Na het voorstellen zijn we even meegenomen naar een assembly van grade 8 t/m 10 (dit is ongeveer klas 1 t/m 3). Tijdens zo’n assembly moeten alle leerlingen naar de algemene schoolhal komen waar ze samen zingen, verhalen uit de bijbel worden voorgelezen, de directeur een praatje houd en ze uiteindelijk met z’n allen het schoollied zingen. Ik vond het erg indrukwekkend om dit allemaal te zien omdat je dit in Nederland natuurlijk nergens te zien krijgt. Hierna hebben we lessen geobserveerd en gekeken wat er allemaal anders is als in Nederland, en dat is nog best een hoop! Ten eerste zijn de klassen een stuk groter. Als je in Nederland een klas hebt met 25-30 leerlingen heb je een grote klas maar hier is dat klein! Klassen bestaan hier gemiddeld uit zo’n 40-50 leerlingen. Ook duren lesuren 30 minuten en heb je meestal 2 lesuren per vak. Het kan trouwens maar zo zijn dat de les 5 minuten langer duurt of dat je 10 minuten eerder met je les moet beginnen omdat de bel gaat. Deze gaat namelijk niet automatisch maar hij wordt door iemand bedient. Aan het einde van de dag hebben we ook de roosters van de andere biologiedocenten gekregen zodat we weten wanneer we bij een les kunnen kijken. Hierna hebben we iemand ontmoet die vanuit de overheid op deze school werkt als sportcoach/trainer. Hij zet sportteams op en zoekt mensen die deze teams kunnen trainen en wat blijkt: vanaf dit jaar wilden ze ook een volleybalteam opzetten! Ik kan dus waarschijnlijk vanaf volgende week volleybaltrainingen geven aan een groep leerlingen. (dit zullen waarschijnlijk wel de basics zijn op een grasveld waar ze nog geen palen of een net hebben maar het begin is er.) De rest van die middag thuis was verder heel rustig. Dat is ook nog wel iets waar ik aan moet wennen. Ik ben gewend om wanneer ik thuis ben lekker met mensen te kletsen en bezig te zijn met mensen om me heen, maar hier is iedereen wat meer op zichzelf wat maakt dat ik me af en toe nog wel eens verveel en niet weet wat ik kan doen maar ik hoop dat ik hier de komende tijd wat leuke activiteiten kan gaan doen die deze plekken opvullen.

Donderdagochtend zijn we weer afgezet op stage. Het beloofde een hele warme dag te worden. Ik merk zelf dat ik door de warmte veel minder eet. Ook dit zal misschien wel verbeteren als ik eraan gewend raak. De eerste uurtjes op school viel het nog wel mee met de warmte maar hoe langer de dag duurde hoe warmer het werd. Zeker in een school met op maar een paar plekken een ventilator lopen de temperaturen hoog op!
We hebben vandaag niet veel bijzonders gedaan. We zijn net als woensdag achterin de klassen gaan zitten en gaan observeren hoe de verschillende biologiedocenten lesgeven. We merkten dat hier toch wel wat verschillen inzitten. Verder hebben we met Mr. October afgesproken dat hij een soort planning voor ons gaat maken zodat wij een idee krijgen over wat er van ons verwacht wordt en op welke tijden zodat we mogelijk niet elke dag de hele dag op school zitten terwijl we eigenlijk beter thuis kunnen werken. Dit rooster zullen we als het goed is maandag krijgen en maandag zal ook voor het eerst worden omgeroepen dat leerlingen die geïnteresseerd zijn in volleybal zich kunnen melden.
Voor de avond stond er een feestje gepland in een ander huis om te “vieren” dat de eerste stageweek erop zit! Even wat gezelligheid met de hele groep.

Na 2 dagen met veel indrukken hadden we vrijdag een relaxdagje. We hebben geslapen tot een uur of 11, lekker gebruncht en daarna lekker een mobiel spelletje gedaan, deze blog bijgewerkt etc. rond een uur of 18:00 zijn we naar Paddy (onze area coördinator) gegaan. Zijn zoon is namelijk 16 geworden en alle Nederlandse studenten zijn uitgenodigd om met de familie mee te komen braaien en te feesten. Hier hebben we een geweldige avond gehad: het eten was heerlijk, de mensen hier kunnen geweldig dansen en we hebben de echte Zuid-Afrikaanse gastvrijheid meegemaakt. Om Paddy te quoten: “nu je hier bent geweest ben je een onderdeel van de familie”. Als we zin hebben om een keer thee te komen drinken of om een keer te komen kijken naar een wedstrijd van een van zijn 3 zonen zijn we altijd welkom. Ook heeft Paddy ons uitgenodigd om op zondag mee te gaan naar de kerk. We hadden voor dit weekend toch nog geen plannen dus dit leek ons een erg leuk idee.

Ook zaterdag hebben we lekker uitgeslapen. Toen we allemaal een beetje wakker waren leek het ons leuk om naar “monkey town” te gaan. We hadden dit een keer langs de weg gezien en na het even opgezocht te hebben bleek het een soort kleine dierentuin met vooral apen. Het leuke hier was dat de apen alle ruimte hadden en dat wij als mensen eigenlijk door een kooi heen leken te lopen. Wel was het oppassen dat de apen niet over je heen plasten als je onder ze door liep. Ook hadden ze hier nog een reptielenhuis met een groot aantal slangen. Deze werden net gevoerd met onder andere kleine muizen, grotere ratten en zelfs een biggetje wat voor mij als bioloog natuurlijk gaaf was om te zien.
Nadat we hier klaar waren zijn we, na even boodschappen gedaan te hebben, doorgereden naar Stellenbosch. Het leuke hier was dat ik hier ook geweest ben met vakantie en dus weer een aantal dingen kon herkennen. Het was jammer dat we hier al redelijk laat aankwamen waardoor de meeste winkeltjes al dicht zaten. Wel hebben we hier heerlijke sushi gegeten!

Vandaag zijn we zoals eerder genoemd naar de kerk geweest met de familie van Paddy. De “dienst” begon om 11:30 uur maar je kan eigenlijk in en uit lopen wanneer je maar wil. Het is ook geen kerkdienst zoals je in Nederland gewend bent. Er staat wel een man op het podium te praten, maar hij verteld kleine stukjes uit bijbelverhalen en vertaald deze dan naar situaties uit het dagelijks leven. Wanneer hij een stuk heeft verteld wat mensen raakt of inspireert hoor je geklap door de zaal en aan het begin en aan het einde wordt er live gezongen en muziek gemaakt door andere mensen op het podium. Later hoorden we van familie dat dit een van de vele verschillende soorten kerkdiensten zijn. Zo zijn er ook diensten waar veel wordt gezongen ipv gepraat dus daar ben ik ook nog wel benieuwd naar!
Na de dienst zijn we (ook nog met de familie) een hapje gaan eten bij een tentje waar Paddy een optreden had, want naast dat hij onze area coördinator is speelt hij ook in een one-man-band!
Ook hier hebben we het weer erg gezellig gehad. Hierna zijn we weer naar huis gereden (wat al steeds meer begint te wennen als “thuis) en zo komen we aan op het moment dat ik deze blog aan het afronden ben.

Ik heb dus erg veel meegemaakt deze week. Veel gezien, veel gedaan en heel veel nieuwe indrukken.
Volgende week zal het grootste deel van de week bestaan uit stagedagen waar als het goed is een beetje ritme in gaat komen. Volgende weekend gaan we waarschijnlijk naar Kaapstad omdat we ons ook nog steeds officieel moeten inschrijven bij de universiteit, maar dit valt volgende week allemaal te lezen in een nieuwe blog!

Mocht je nog vragen hebben of naast deze blog willen weten hoe het gaat: app gerust! Ik vind t altijd gezellig om even te appen

• 25 Februari 2018 - 18:56

Cock:

Lars, echt leuk om te lezen, allemaal, en wat de warmte betreft, dat word de komende tijd, wel beter, het is natuurlijk ook wennen,
    En wat doe je zo veel Nieuwe indrukken op, ik begrijp alles goed wat je schrijft.
    Ik kijk graag naar de volgende uit.
    Hartelijke groetjes van je oma Cock

• 25 Februari 2018 - 19:04

Karin:

Hoi Lars,
    Ik ben een nicht van je vader en was van de week bij je oma Cock en ze vertelde over je blog. Super leuk om de eerste 2 weken te lezen en je te volgen. Heel veel plezier en succes. Groetjes Karin

• 26 Februari 2018 - 15:27

Renee:

Dag Lars,

Wat leuk om vanaf hier wat mee te genieten van wat jullie meemaken. Ik wens je een mooie minor toe!
    Renee

• 26 Februari 2018 - 18:57

Suzanne:

Heel veel plezier daar en geniet ervan!
    Groet Suzanne

• 28 Februari 2018 - 16:49

Marnix Van Meer:

Hallo Lars,

Heb een goede tijd daar. Hopelijk ga je nog veel leuke/interessante dingen meemaken.

mvg,

Marnix

• 01 Maart 2018 - 09:28

Monique:

Hoi Lars,

Geniet van jullie ontdekkingsreis! Wij lezen graag op afstand mee wat jullie hebben ontdekt en meemaken!
    Heel veel leerplezier!
    Groetjes,