Week 10 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu Week 10 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van larsvanheijningen - WaarBenJij.nu

Week 10

Door: Lars van Heijningen

23 April 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Ik zit op de helft! Als ik terugkijk op alles wat ik hier al heb gedaan lijkt het nog best lang, maar momenteel ben ik eigenlijk al iets over de helft heen want ik heb nu nog maar 9 weken te gaan en dat klinkt ineens best weinig!

Maandag en dinsdag zijn op stage de dagen dat we lekker aan schoolwerk bezig kunnen. We zitten in de docentenkamer en zijn druk bezig met alle opdrachten die we moeten doen en met de lessen die we moeten voorbereiden.
Verder hebben we maandag in de eerste pauze weer een promotiewedstrijdje gespeeld om het volleybal weer wat populairder te maken. Dit was echter niet zo’n groot succes als de vorige keer want er sloten zich niet echt veel leerlingen aan. Volgende keer beter dan maar!
Verder wilden we laten omroepen dat er die middag weer een bijeenkomst was voor de science club omdat dit (mede door de vakantie) al even niet meer gebeurd was. Toen het einde van de dag naderde en er nog steeds geen oproep was geweest besloten we om even te gaan controleren en bleek dat het boek waar alles in hoorde te staan kwijt was.. Het zat dus allemaal even niet zo mee.

Dinsdag wilden we nog een poging doen voor de science club omdat we het eigenlijk niet nog een week wilden laten opschuiven. We hebben laten omroepen dat de leerlingen in de pauze bijeen moesten komen en hebben deze leerlingen (helaas maar een groepje van 6) gevraagd of ze vanmiddag konden komen. Hierop werd duidelijk ja geknikt wat ons wat goede moed gaf. We hadden een speciaal lokaal geregeld maar toen we die middag op de leerlingen stonden te wachten; je raad het al: maar 1 leerlingen die kwam opdagen. Weer geen science club dus..
Hierop hebben we besloten om het dan maar weer wat groter aan te pakken: we hebben posters gemaakt welke we door de school heen op een aantal prikborden mochten hangen. Hopelijk werkt dit nu beter..
Ook hebben we vandaag gemerkt dat de leerlingen ons eindelijk wat beter leren kennen en nu ook een praatje met ons ‘durven’ te houden. Hiervoor keken de leerlingen ons vooral na en zeiden ze vrij weinig maar daar komt nu gelukkig wat verandering in. Dit zal grotendeels te maken hebben met het feit dat we nu ook een paar klassen echt les geven en omdat de leerlingen ons nu herkennen van de volleybal en de science club.

Woensdag hebben we weer les kunnen geven aan graad 12 over het vrouwelijk voortplantingsstelsel. Deze les verliep weer prima! In Nederland begint de hele klas al te grinniken als ze een plaatje zien, maar hier bleven de leerlingen allemaal erg serieus (natuurlijk wel af en toe een lachje) wat ervoor zorgde dat de les relatief gemakkelijk verliep!
Het laatste uur zouden we weer les gaan geven, maar omdat de desbetreffende docent ziek was ging dit niet door. In het vervolg zouden wij deze les natuurlijk gewoon zelf kunnen geven zonder die docent erbij, maar dit was de eerste keer dat wij voor deze klas zouden staan dus dat hebben we deze keer nog even overgeslagen.
Die middag zou ook de eerste volleybaltraining weer op het programma staan, maar rond een uur of 1 kwam het met bakken uit de lucht waardoor de training helaas werd geschrapt. Volgende week maar weer beter..

Donderdag hebben we weer een les gegeven, ditmaal aan graad 9 (klas 2). Deze leerlingen waren verassend stil in de klas! Dit maakte het voor ons natuurlijk redelijk makkelijk om les te geven! Gelukkig deden ze wel allemaal goed mee en beantwoorden ze ook al onze vragen! Een topklas dus ;) (nu maar hopen dat ze dit ook blijven).

Die middag hebben we NOG een laatste poging gedaan voor de science club maar het bleek dat veel leerlingen al andere verplichtingen hadden. Wel kwamen er veel leerlingen naar ons toe om te zeggen dat ze er volgende week graag weer bij willen zijn! Dit geeft goede hoop!

Het weekend was echt een luierweekendje. We zijn nergens heen geweest maar hebben lekker uitgeslapen, filmpjes gekeken en wat aan school gewerkt. Lekker uitrusten voor de volgende stageweek. De volgende weekenden zullen weer drukker worden maar dat kunnen jullie volgende keer weer lezen!

• 25 April 2018 - 11:03

Cock:

Lars, leuk om weer te lezen, ondanks dat jullie je best doen, zit zit het toch veel tegen,
    Hou goede moed, groetjes he.

• 25 April 2018 - 13:33

Audrey:

Die science club gaat er komen!

• 25 April 2018 - 16:28

W Paalman:

Het gaat goed met je wat we allemaal lezen .En nog bedankt voor het belen van zondag
    Hier gat alles rustig gr ook van oma

• 26 April 2018 - 10:25

Coen:

Ha Lars,

Merk je nou ook dat er in Zuid Afrika anders aangekeken wordt tegen sexueel misbruik wanneer je les over voortplanting geeft? Dat is misschien een veel te directe vraag om zo te stellen, maar het maakt me nieuwsgierig dat in een land waar veel meer sexueel misbruik is dan bij ons, ook minder giechelig wordt gedaan over het vrouwelijk voortplantingsstelsel.

Tot gauw!!
    Hartelijke groet,